Siirry suoraan sisältöön

Tandempyörän esittely

Nojapyörätandem, puolinojapyörä, puolipuolinojapyörä, puolinojatandem? Emme tiedä vielä itsekään, millä nimellä pyöräämme tulisi kutsua. Päätimme kuitenkin pureutua tässä postauksessa meidän tandempyöräämme, jolla on matkattu jo tuhansia kilometrejä. Tandempyörämme on herättänyt paljon ihmettelyä ja ihastelua – eikä syyttä. Tandempyörät ovat edelleen melko harvinaisia Suomessa, vaikka erilaiset kuormapyörät ovatkin yleistyneet huimaa vauhtia. Otto päätyi rakentamaan omaa pyörää sattuman kautta.

Otolla on jo pidempi historia erikoisten (ja erikokoisten) pyörien kanssa. Rippijuhlista saamillaan rahoilla ostoskoriin päätyi penny farthing -pyörä (jättimäinen etupyörä ja pieni takapyörä, sellainen vanhojen aikojen herrasmiesten pyörä). Varastosta löytyi jo ennestään yksipyöräinen. Into erikoisuuksiin jatkui youtube-videoiden äärellä ja Kelloseppäkoulussa opitut metallintyöstötaidot muuttuivat kiinnostukseksi rakentaa oma pyörä.

Kiinnostus eskaloitui konkreettisiin toimiin. Kesällä 2020 Otto varasi Konga Bicycles –kovajuotoskurssin ja matkasi Joensuuhun harjoittelemaan täydellisten saumojen tekemistä. Kurssilla opeteltiin juottamaan täytesaumoja – tapa, jolla teräsputken liitoksista saa tehtyä jopa hitsausta kestävämmät.

Kuormapyörien lisääntyessä ja useampien mallien pongahtaessa markkinoille Otto kiinnostui Omnium cargosta, suositusta tanskalaisesta kuormapyörästä. Ajatuksena olikin alun perin rakentaa oma kuormapyörä. Sattumalta internetistä sattui kuitenkin silmiin juttu Hasen tandempyörästä ja syntyi ajatus yhdistää kuormapyörän ja tandempyörän ominaisuudet. Tulevaisuudessa tandempyörä on mahdollista muuntaa kuormapyöräksi esimerkiksi lasten tai koiran kuljetusta varten.

Tietoa tandemista:

  • Teräsrunko, paino n. 25kg
  • Takakolmio otettu Meridan vanhasta teräsrunkoisesta maastopyörästä
  • Rungon liitokset: Putket liitetty toisiinsa kovajuotoksilla (hopea ja pronssi)
  • Vaihteisto: Edessä ja takana 12-vaihteinen Sram NX Eagle -maastopyörävaihteisto.
  • Välityssuhde: Eturattaat 36t ja takapakat/kasetit 11-50t. Niitä yhdistää 1:1 välityksellä oleva ns. fixed gear välitys, jossa kummatkin rattaat 24t
  • Penkki, penkin kiinnikkeet ja etusivulaukkutelineet: ICE. ICE on trike-nojapyörävalmistaja.
  • Liittimet: S&S Machine BTC, ’Bicycle Torque Coupling’
  • Kantavuus: karkeasti 250 kg.
  • Rungon maalaus: Pulverimaalattu Taximossa
  • Pyörälaukut: Ortlieb ja Witslingers

Suunnitelmasta oikeaksi pyöräksi

2,5 vuotta kestänyt rakennusprojekti valmistui kesällä 2022 ja vuotta myöhemmin pyöräilimme Suomen päästä päähän. Nojapyöräilystä löytyy tietoa yllättävän vähän etenkin suomeksi ja tarvittavan tiedon löytäminen oli ennemminkin tiedon haalimista useista lähteistä, kuten keskustelufoorumeilta, youtubesta ja facebook-ryhmistä. Designin suunnittelussa Otto hyödynsi valokuvia Hase Pinosta ja Bilenkyn Viewpoint Semi-recumbent tandemista. Täysin ainutlaatuinen meidän pyörämme ei siis ole. Olemassa oleviin malleihin verrattuna pyörässämme on muutama iso muutos, jotka lisäävät käyttömukavuutta ja kestävyyttä sekä mielestämme tietysti parempi ulkonäkö! 😊

Pyörän valmistus alkoi tekemällä oma jigi pyörän putkien juottamista varten. Jigi on “aputeline”, joka auttaa pyörän putkien pysymistä oikeassa asennossa juottamista tehdessä. Tarvittava jigi oli helpointa valmistaa itse, sillä täysin oikeanlaista ei mistään saanut ostettua. Toinen iso haaste oli hankkia pyörässä olevat liittimet, joiden avulla pyörän saisi osiin kuljetusta varten. Eräs yhdysvaltalainen yritys oli ainut ja järkevin vaihtoehto liittimien hankkimiseksi, mutta ongelmaksi muodostui työn projektiluontoisuus. Valmistajaan otettaessa yhteyttä he halusivat varmistua, että pyörää ei tultaisi koskaan myymään ja että pyörä tulisi vain omaan käyttöön kokeellisena tuotteena. Lyhyen sähköpostien vaihtamisen jälkeen, valmistaja suostui myymään liittimet ja innostunut odotus alkoi heidän postitettuaan tuotteet.

Takakolmiota varten Otto suuntasi käytettyjä pyöriä myyvään liikkeeseen Malmille. Liikkeestä löytyi sopiva naisten teräsrunkoinen MTB-pyörä, josta tarkoituksena oli hyödyntää rungon takakolmio. Suunnittelu alkoi pyörän osien mittauksella, materiaalien valinnalla ja CAD-mallin teolla (CAD = tietokoneavusteinen suunnittelu, insinöörijuttuja). CAD-mallin perusteella alkoi lopulta varsinaisen rakentaminen. Pyörän rakentamiseen sopivia putkia on saatavilla valmiina. Niissä putkien seinämät ovat keskeltä ohuempia ja päistä paksumpia, jolloin runkoon saadaan keveyttä tinkimättä kestävyydestä. Putkien katkaisun jälkeen alkoi liittimien kovajuottaminen. Eri osat yhdistettiin pronssisaumoilla ja tässä hyödynnettiin jigiä, jotta osat saatiin pysymään paikoillaan. Kaiken kaikkiaan rungon valmistukseen kului aikaa 6 kuukautta, sillä aikaa pyörän tekoon oli vain silloin tällöin töiden jälkeen.

Ison kuvan ollessa kasassa, alkoi kaikenlainen pieni hienosäätö. Etuhaarukka piti laakeroida, emäputki vaati vahvikerenkaita, jigi pullotelineiden kiinnikkeiden reikien porausta varten, reikien poraamista, jarru- ja vaihdekaapeleiden kiinnikkeiden juottamista jne. Lisäksi ongelmia tuli myös etu- ja takarattaan väliketjun kiinnityksessä, sillä ketjurattaita ei tuntunut löytyvän oikean mallisina tai kokoisina. Lopulta helpointa oli itse suunnitella rattaat ja tilata ne espanjalaisesta yrityksestä suoraan laserleikattuna.

Erilliset vaihteet ja kokemuksia pyörän rungon jauhemaalauksesta

Aiemmat kokemukset tandempyöräilystä olivat meillä varsin kömpelöt, sillä usein tandempyörissä on vain yksi vaihteisto, jolloin kummallakin pyöräilijällä vaihteet vaihtuvat yhtä aikaa. Lisäksi ongelmana on, että polkimet ovat yhteydessä, jolloin polkimet pyörivät toisen polkiessa, vaikka itse ei polkisikaan. Näin ollen tandempyöräilijät eivät voi erikseen olla pyöräilemättä, sillä polkimet pyörivät aina. Puolinojatandemiin Otto halusi erilliset vaihteistot siten, että kumpikin pyöräilee omaan tahtiin omilla vaihteilla. Tämä onnistui siten, että takapyörään menee pitkä ketju pyörän molemmilta puolilta, jolloin edessä ja takana istuva pyöräilijä pyörittävät kumpikin erikseen pyörän takapyörää.

Vaikka projekti tuntui jatkuvan ja jatkuvan, vähitellen pyörä alkoi muodostua oikean tandempyörän näköiseksi. Lopulta, vuoden ja seitsemän kuukauden jälkeen pyörä tuli valmiiksi. Maalautimme rungon Taximossa, joka on erikoistunut hiekkapuhallukseen ja jauhemaalaukseen (pulverimaalaus/polttomaalaus). Halusimme maalipinnasta kestävän ja jauhemaalauksessa maali ikään kuin poltetaan metallin pintaan. Tuloksena on aikaa ja ruostetta kestävä lopputulos.

Hintaa maalaukselle tuli 120 euroa, mutta lopputulos on ollut joka sentin arvoinen. Useammin kuin kerran olemme saaneet kuulla, että pyörä näyttää aivan tehdasvalmisteiselta. Laadukas maalaus on varmasti ollut osa tätä mielikuvaa, sillä siisti maalipinta tekee pyörästä viimeistellyn näköisen. Puolentoista vuoden jälkeenkin maalipinta näyttää edelleen lähes virheettömältä.

FAQ eli usein kysytyt kysymykset

Miksi nojapyörätandem eikä normaali? Mitä hyötyä tällaisesta pyörästä on?

Nojapyörätandemin etu tavalliseen tandemiin on hyvä näkyvyys ja mahdollisuus olla lähempänä toisiaan. Takana olevan ollessa nojapyöräilijää korkeammalla, molemmat näkevät sekä eteen että sivuille hyvin eikä pyöräillessä tarvitse tuijotella toisen selkää.

Nojapyörätandemissa pyöräilijät asettuvat melko lähekkäin, jolloin keskustelu on helpompaa. Tavallisessa tandempyörässä edessä oleva nojaa eteenpäin ja on selin takana olevaan pyöräilijään. Nojapyörätandemissa nojapyöräilijä nojaa hieman taaksepäin ja koska ohjausvastuu on takana, pystyy edessä myös hieman kääntymään kuullakseen takana olevan jutut.

Kuinka paljon raskaampaa/kevyempää tandempyörällä on ajaa normaalipyörään verrattuna?’

Oli kyseessä sitten tavallinen tandempyörä tai meidän pyörän kaltainen erikoispyörä, on tandempyörällä liikkuminen aina hieman hitaampaa. Tandempyörä ei myöskään ole yhtä ketterä kuin tavallinen polkupyörä. Ylämäessä tandempyörä on selkeästi hitaampi, mutta alamäessä ja tasaisella eteenpäin pääsee hyvinkin vauhdikkaasti. Tandempyörällä polkiessa kommunikointi toisen kanssa on tärkeää ja molemmilla tulee olla tiedossa, mihin ollaan menossa.

Onko edessä istuvalla turvavyö?

Tätä on kysytty meiltä lukuisia kertoja! Hämmentävä ja ehkä jopa kauhistuttava kysymys. Kuvittele tavalliseen polkupyörään turvavyö. Seuraavaksi kuvittele mikä tahansa äkillinen tilanne liikenteessä, jossa pyörän selästä pitäisi päästä poistumaan mahdollisimman nopeasti. Ensimmäisenä ei tule mieleen alkaa irrotella turvavyötä, vai mitä? Sinällään hyvä kysymys ja ymmärrettävästi edessä istuvan asema voi tuntua jostain syystä turvattomalta. Edessä istujalla on kuitenkin oma ohjaustanko penkin alla ja kahvoista saa pidettyä tukevasti kiinni. Turvallisuutta lisäävät myös lukkopolkimet, joiden ansiosta jalat eivät pääse putoamaan polkimilta äkillisissäkään tilanteissa.

Voiko edessä istuva ohjata pyörää?

Ohjausvastuu on takana, ks. alempi kysymys.

Millainen ohjaus pyörässä on ja miltä ohjaaminen tuntuu?

Ohjauksen suunnittelu oli iso osa tandempyörän valmistusta. Ohjausta varten tarvittiin ohjainputki ja välitysvarsi, jotka onneksi löytyivät valmiina Omnium cargo -pyörien valmistajan varaosista. Etupyörä on kauempana tavalliseen pyörään verrattuna ohjaustankoon nähden ja etupyörä ja ohjaustanko eivät ole samalla akselilla. Tämän vuoksi ohjaustangon etupyörän välillä on ns. vipu, joka välittää ohjauksen etupyörän haarukkaan. Ohjaus vaatii kahdet laakerit: sekä ohjainputkeen että etuhaarukkaan.

Olemme usein verranneet pyörän ohjaamista skootterilla ajamiseen. Erillisen ohjainputken vuoksi ohjaus ei tunnu samanlaiselta, kuin tavallisella pyörällä ajaessa. Lisäksi edessä olevan nojapyöräpenkin vuoksi ohjaustanko ei mahdu kääntymään ääriasentoon, jolloin kääntösäde on laajempi tavalliseen pyörään verrattuna. Ohjaus vaatii jonkin verran harjoittelua ja etenkin yksin pyörällä on ajoittain haastava ajaa. Pienen totuttelun jälkeen ajokokemus on varsin hyvä ja satulan jousto tekee ajoasennosta erityisen mukavan.

Millaiset jarrut pyörässä on ja jarruttavatko ne tarpeeksi?

Mekaaniset levyjarrut. Emme edes harkinneet muita kuin levyjarruja niiden tehokkuuden vuoksi. Vannejarrut ovat yleisiä etenkin maantiepyörissä, mutta niiden ongelmana on vanteen kuluminen jarruttaessa ja ajan myötä vanne saattaa murtua. Levyjarruista valitsimme vaijerivetoisen/mekaanisen levyjarrun, sillä hydraulisten levyjarrujen letkuja on vaikeampaa katkoa osiin pyörää purkaessa. Mekaanisten levyjarrujen vaijeri on myös helpompi vaihtaa uuteen, jos vaijeri sattuisi hajoamaan reissussa. Lisäksi vaijerivetoinen/mekaaninen levyjarru on huomattavasti helpompi säätää.

Valitettavasti vaijerivetoiset levyjarrut ovat teholtaan kompromissi. Hydraulisissa olisi enemmän jarrutusvoimaa, mutta huoltovarmuus ja säätämisen helppous saivat meidät valitsemaan lopulta mekaaniset levyjarrut.

Miten monta vaihdetta pyörässä on ja miten vaihteet toimivat?

Pyörässä on kahdet täysin erilliset vaihteet. Sekä edessä että takana on Sramin 12-vaihteiset maastopyörävaihteistot. Kumpikin pyöräilijä voi siis valita oman rytmin toisesta riippumatta ja liikkeelle lähtiessä helpottaa, kun edessä oleva voi jo aloittaa polkemisen toisen noustessa vasta polkimille.

Onko tandempyörällä ajaminen huteraa?

Ei ollenkaan! Itse asiassa tandempyörä on jopa tukevampi, kuin tavallinen pyörä. Etenkin alamäissä ajamme usein yli 50 km/h vauhtia, eikä nopeus juurikaan tunnu kyydissä ollessa. Tavallisella pyörällä vastaavat vauhdit alkavat nopeasti hirvittää. Tämänhetkinen nopeusennätys alamäessä taitaa olla meillä lähemmäs 70 km/h! Ajamme tandemilla myös talvisin ja jopa lumisohjossa ajaessa pyörä tuntuu yllättävän tukevalta.

Miten pyörään saa tarpeeksi tavaraa mukaan?

Tandempyörän takana on tavarateline, johon saa tavalliset pyörän sivulaukut kiinni. Lisäksi olemme ostaneet edessä olevaan penkkiin kiinnitettävät telineet, joihin saa myös kiinnitettyä sivulaukut. Pienempiin runko- ja stemmilaukkuihin saa laitettua ylimääräisen pikkutavaran, välipalat ja elektroniikan. Retkipyöräilyssä joutuu aina tekemään kompromisseja varusteiden suhteen, sillä kaikkea mahdollista ei kannata eikä voi kantaa mukana. Kokemuksen myötä osaamme pakata mukaan vain tarvittavan ja sivulaukkujen tila riittää tähän hyvin.

Miten kuljetatte pyörää lentokoneessa/junassa/bussissa?

Aiemmin postauksessa mainitut liittimet hankittiin tätä nimenomaista tarkoitusta varten. Pyörässä on kolmessa kohtaa Yhdysvalloista tilatut liittimet, joiden avulla tandem voidaan jakaa jopa neljään osaan. Tavallisesti perän irrottaminen riittää, jolloin pyörä mahtuu useimpiin kulkuvälineisiin ja tähän kuluu vain muutamia minuutteja. Lentokoneeseen pakkaamme pyörän pienemmissä osissa suuriin pahvilaatikoihin (lentoyhtiön ilmoittamien mittojen mukaan). Pyörän purkaminen ja kasaaminen lähes täydellisesti kestää tunnista kahteen.

Tässä kuvasssa tyypillinen tilanne: pyörän takaosa on irrotettu keulasta, jolloin kuljettaminen onnistuu esimerkiksi bussissa.
Tandem on kulkenut meillä mukana myös junassa…
…ja taksissa.
Ehkä jännittävin matka tandempyörän kanssa on taitettu saaristolinjan yhteysaluksen kyydissä.

Jäikö vielä kysyttävää? Jätä kommentti tai ota meihin somessa yhteyttä!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *